Merhaba Ziyaretçi

Gönderen Konu: FRP üzerine atışlar..  (Okunma sayısı 3148 defa)

Ruhi

  • İleti: 5825
    • E-Posta
FRP üzerine atışlar..
« : Temmuz 26, 2011, 10:32:38 ÖÖ »
Questler Üzerine..

Günlük kazancı 1 gümüş olan deri işçisiyle ilgili oyuncunun yaratabileceği bir ton quest bulabilirsiniz. Sadece adama gidip, hal hatır sorup etrafta istediği bir şey var mı desen WoW tadında quest yazarsın. Yada, satıcıya bir sevgili ayarlamak için sevgilisinin babasına koyun bulmaya gidersin. Quest miktarı ve kalitesi DM'in yaratıcılığı ve oyuncuların buna katkı miktarıyla sınırlı sonuçta. (RPG oyun kutularının, kitaplarının üstündeki yazılara benzedi bu cümle. Heh.)

Ha, ordular kurup yan krallığa saldırmak gibi olmaz. Yada, 10 Full Plate sattım 15000 altın aldım gibi olmaz. Ama aslında aynı amaca hizmet eder. Elinde sonun 1 gümüş de oyun ve zihinde yaratılan dünyada sanal bir kavram, 15000000 altın da. Kısacası 1 gümüşlük quest ile 100000000 altınlık quest arasında sonuç olarak fark yok. Burada önemli olan bu sanal kavramların bir duygu, his uyandırmasıdır.  Basitçe eğlendirmesidir! Daha da basite indirgeyelim: Oyundaki matematiksel malzemeler, DM ve oyuncuların amaca, yani eğlenmeye hizmet etmesi için bulunmaktadırlar.
A man who carries a cat by the tail learns something he can learn in no other way.

- Mark Twain

Ruhi

  • İleti: 5825
    • E-Posta
Ynt: FRP üzerine atışlar..
« Yanıtla #1 : Temmuz 26, 2011, 10:33:00 ÖÖ »
FRP hikaye kurguları üzerine..

FRP oyunlarında ana amaç haliyle her oyun gibi iyi zaman geçirmektir.  Oyun hikâyelerinde içerik olarak ise genellikle kahramanlık veya anti-kahramanlık beklenir ve yaşanır. Sıradan bir yaşam gününü anlatan oyunlar olsa da nadir ve doğrusu pek de popüler değildir.
İşte bu noktada DM'ler, hikaye anlatıcıları arasındaki farklar ortaya çıkıyor. Kahramanlık nasıl yaratılabilir? Bunun haliyle bir ton farklı yolu vardır. Kahramanlık hikâyesi tehlike, mücadele ve zorluk gerekir diye düşünüyorum. Daha açmak gerekirse bir düşman veya bir zorluğa karşı mücadele demek istiyorum. Bir miktar kendinden bir şeyler verme, fedakârlık ve ölüm tehlikesi. (Bu söylevlere olmuşu oyun, bu kadar düşünülür mü falan diye iç geçiriyorsanız, lütfen devam etmeyin ve birkaç sonraki başlığa yani natüralizm kısmına bakın.)
A man who carries a cat by the tail learns something he can learn in no other way.

- Mark Twain

Ruhi

  • İleti: 5825
    • E-Posta
Ynt: FRP üzerine atışlar..
« Yanıtla #2 : Temmuz 26, 2011, 10:33:45 ÖÖ »
FRP Hikayelerindeki zorluklar üzerine..

Bu nokta da DM veya hikâye anlatıcı zorlukla karşı karşıyadır. Oyunculara mücadele ve zorluk nasıl verilir?

Özellikle oyun 4 seyans sürmeyecekse bu soru daha büyüktür. Hani 4 oyun sürecekse hikayecinin işi çok daha kolaydır. Bir düşman, ve sorunlarla mücadele eder oyuncular ve hikaye biter. Çevresel etkenler, ve gelecek seyanslardaki hikayeler önemli değildir.

Ancak diyelim ki hikaye 20 oyun sürecek. DM'in yaratabileceği zorluklar, en basit şeylerden (hayatta kalma mücadelesi) başlayıp, dünyanın el verdiği sınırlarda sorunlara kadar gidebilir (4.jenerasyon vampir, dragon gibi). Hikayenin hangi seviyede başladığı, zorlukların başlangıç seviyesini belirler. 1. lvl'da goblinler, 5.lvl'da ghastları, 10.lvl'da giantlrı öldürmek bir çok oyuncu için çok normal hatta en normal şeyken, 1. lvl'da açlıkla mücadele , 5. lvl'da masterwork eşyaları arama, 10.lvl'da daha büyülü eşyalarla uğraşmak, 15. lvl’da milyonlarca insanın kaderini kontrol etmek oyuncular için kabul edilemez olur. Ancak bu çok doğaldır ve DM için yapılabilecek fazla şey yoktur. Her seviye için zorluk olmalıdır ve seviyeye uygun zorluk yaratmak DM’in belki de en önemli görevidir.
A man who carries a cat by the tail learns something he can learn in no other way.

- Mark Twain

Ruhi

  • İleti: 5825
    • E-Posta
Ynt: FRP üzerine atışlar..
« Yanıtla #3 : Temmuz 26, 2011, 10:35:29 ÖÖ »
FRP’de doğalcılık(Natüralizm) üzerine..

FRP'de naturalizm diye bir makale yazsam pek okunmayacağı için yazmak içimden gelmiyor. Örnek ile anlatmak çok kolay. Bir Ooze'dan çıkan orcları dövmek oyunculara gayet keyif verebilir. Ooze nedir, orclar nasıl içinde yaratılır, yada neden orclar var gibi sorular kafalarını meşgul bile etmeyebilir. Ancak kendim için konuşuyorum; Orcların bir toplumu, bir yaşam tarzı içinde olduğunu görmek bana daha çok keyif veriyor. Bu yüzden olayları hep bir gerçekciliğe, bir zincir yaşam tarzına bağlamak beni zorluyor ve eğlendiriyor. FRP oyununa, hikaye anlatımcılığa da.

Forgotten Realms'ın ilk halleri veya Greyhawk'da bara gidip Centaurlarla geyik yaparsın, fazlasıyla dramatik giysili büyücüler  sağda solda dolaşır. Köylüler 3. lvl'dır, köyde karşılaşılan muhafız 7. lvl gayet olabilir. Ama haliyle DM nasıl algılıyorsa bunları, onlar doğrudur.

Tekrar Naturalizm konusuna giriyoruz, hani 7. lvl köy muhafızı olmaz diye 1000 defa diyebilirsiniz. Ama belki bir hikayesi vardır ve olabilir. Diğer taraftan tüm köy muhafızları 7. lvl ise neden insanların devlerden korktuğunu anlatmak zordur. Hikaye anlatıcısı anlatmak zorunda değildir de, işte bu nokta gene gerçekcilik ihtiyacına ve doğrusu isteğine girer. Ben de tercih ediyorum, gerçekciliği. Temelinde oyuncularda duygu yaratmayı kolaylaştırdığı için.
A man who carries a cat by the tail learns something he can learn in no other way.

- Mark Twain

Ruhi

  • İleti: 5825
    • E-Posta
Ynt: FRP üzerine atışlar..
« Yanıtla #4 : Temmuz 26, 2011, 10:35:56 ÖÖ »
Sistemler ve Oyun Dünyaları arasındaki ilişki üzerine..

D10 veya DnD bir oyun dünyası değildir. Bunlar oyun sistemleridir. Haliyle her DM kendince bunları istediği gibi değiştirmelidir. Oyun dünyaları ile sistemleri birleştirmek çok normal bir tepkidir. Ancak pek de doğru değildir. Örnek vermek gerekirse, Warhammer Fantasy Battles RPG 2nd edition'ı oldukça çok oynadık. Oyunlar gayet roleplay ağırlıklıydı, çünkü oynatan insanlar öyle tercih etti. Aslında tüm bu RPG sistemi sürekli hack&slash için dizayn edilmişti. Biz basitçe farklı algıladık ve uyguladık. Ayrıca tecrübeli tüm oyuncular bilirler, ne D20 oyunları derin his ve karakter içi sohbetlerle dolu olmuştur, ne WoD oyunları sadece onu kestim, bunu parçaladım biçiminde geçmiştir. Doğrusu benim gördüğüm ve savaşmaktan en uzak sistemler Collectors RPG ve Mouse Guard mesala. Heh.
A man who carries a cat by the tail learns something he can learn in no other way.

- Mark Twain

DNA Maniac

  • Rage Against!
  • *
  • İleti: 2719
    • E-Posta
Ynt: FRP üzerine atışlar..
« Yanıtla #5 : Temmuz 26, 2011, 01:41:19 ÖS »
Dergi yazı bekler!
“Almanlıktan aldığım tadı hiç bişeyden almadım.. Belki bilardo.. Ama yok lan Almanlık daha güzel” Adolf Hitler

İsmayil

  • Misafir
  • İleti: 390
    • E-Posta
Ynt: FRP üzerine atışlar..
« Yanıtla #6 : Temmuz 26, 2011, 03:49:12 ÖS »
Dergi yazı bekler!

aynen! en az iki sayılık dosya çıkar bu konu biraz detaylandırılırsa..ruhi, mission calls...