Şimdik, işsiz kaldığım sürede ve sonrasında da bol bol oynadığım CoH2 hakkında biraz geyik yapayım dedim.
Hiç bilmeyenler için, oyun WW2 real-time strateji oyunu. Farklı yanları;
Bina-şehir kurmakla filan çok uğraşmıyoruz. 3-4 tane binadan 4-6 kişilik asker grupları veya 1'er tank/zırhlı araç çıkarıp dövüşe koşuyoruz.
Adamları etraftaki siper oluşturacak unsurların arkasına koyarsak daha iyi korunuyorlar. Yani belli bir yönden gelen ateşe karşı nerede durdukları önemli.
Araçlar aynı şekilde önden vurulurlarsa daha fazla atış göğüsleyebiliyor, yandan veya arkadan vurulduklarında daha çok hasar yiyor.
Multiplayer oyunlar rakibin base'ini yıkmaktan ziyade, üç ana puan noktasını elde tutmakla kazanılıyor. Manpower, Fuel ve Munition veren noktalar da var ve bunları (özellikle Fuel) tutmak da önemli. Rakibin noktalarını da elimizden geldiğince sabote etmeye çalışıyoruz.
Suppression dinamiği önemli, HMG ve belli bazı özellikler, tanka birşey yapmazken piyadeyi yaylım ateşine tutuyor ve çocukları kafaları eğip yere çökmeye zorluyor. Normalde güçlü bir piyade birliği, Suppress yedikten sonra (HMG atışı gelirken vs) dandik mühendisten bile dayak yiyebiliyor. Mümkün olduğunca Supress yememek, HMGnin baktığı açıya koşmamak, bu tarz silahların etrafından dolaşmak gerekiyor.
Bir ünite dayak yiyorsa (Suppress altında uzun süre kalmak vs) onu geri kaçırmaktan korkmamak lazım. Yok olmaktansa 1 kişiye kadar azalıp yine hayatta kalmak, sonra reinforce ile o üniteyi canlandırmak daha iyi.
Genel Multiplayer StratejiOyunun en güzel yanı, her daim aktif olmayı gerektiriyor. Sürekli koşuyoruz, dövüşüyoruz, geri kaçıyoruz, toplanıp tekrar saldırıyoruz ama hiçbir zaman boş oturmuyoruz.
CoH2 önce Soviet vs Wermacht şeklinde çıktı. Haziran sonunda ek paket geldi ve Ally tarafına US Forces, Axis tarafına Oberkommando West eklendi. Şimdilik genel birkaç numaradan bahsedeceğim, ordu bazında da az geyik yaparız.
Çoklu oyuna geçmeden önce biraz 1v1 alıştırma yapın derim. "Automatch" sistemi, aşağı yukarı eşit düzeyde bir rakiple sizi eşleştiriyor. Dikkat edilecek noktalar;
- Çok dağılmayın. Üniteler haritanın her köşesine yayılmasın. İki grup piyade birbirlerine yakın noktaları ele geçirerek ilerlesin, birine saldırı olduğunda hemen yardıma koşabilsinler.
- Fuel noktalarını ele geçirmek önemli. Oyun ortalarında bir yerde fazla manpower'ınız olursa, normal noktalardan birine mühendis ile "fuel cache" denen zımbırtılardan dikin. Bu, o noktanın biraz daha fazla fuel vermesini sağlar. (Normalde her nokta her kaynaktan veriyor ama haliyle manpower noktası en çok manpower veriyor filan.)
- Manpower pek biriktirmeyin, harcayın. Henüz 30 fuel varsa, tank için 100 gerekiyorsa manpower da 300 civarındaysa, bir piyade birimi filan sipariş ederek harcayın gitsin. O fuel 100 olana kadar manpower tekrar birikir sıkıntı yok.
- Dengeli gidin. Mühendis + 2 Piyade + HMG + Anti-tank Gun mesela güzel bir grup. Ordunuz her yola gelsin. Düşmanın sürekli piyade akmasına aldanmayın, bir ara bir Anti-tank çıkarın, cepheye yakın bir yerde dursun. Hiç beklenmeyen bir anda tank veya zırhlı araç çıkıp herşeyi berbat etmesin.
- Geri çekilin, sıkıntı yok. Baktınız Suppress yiyorsunuz ve adamlarınız iki dakka sonra kıyma olacak, kaçın geri. Toplanır tekrar dalarız.
- Tanklarınızı ve zırhlı araçlarınızı cengaverce ön taraflarda gezdirmeyin. Dandik piyade bir baksın ortalıkta saklanan düşman AT Gun var mı diye. Veya düşman zırhlıları aynı yerde toplanmış sotmuş olabilir. Zırhlıları iyi koruyoruz. Tanklar hayvan gibi dayak yese de bir şekilde kaçırabilirsek ve tamir edersek kral biziz. Tank kaybetmemek = oyunu kazanmak gibi birşey.
Şimdi gelelim biraz ordulara yönelik tavsiyelere;
SovietsGücümüz kalabalığımız! Ben genelde mühendisle hemen ilk binayı dikiyorum, sonra da ana binadan iki Conscript basıyorum. Fuel 15 olunca mühendisin diktiği binadan M3A1 Scout Car çağırıyorum. İlk anlarda düşman HMG filan görürseniz uzaklaşın o noktadan. Baktınız adam dandik oynuyor, sizin 2 Conscript + Mühendis adamın tek piyadesini yiyecek gibi, o zaman dalın. Scout Car gelince mühendise Flamethrower veriyoruz, bindiriyoruz arabaya ve HMG avlamaya başlıyoruz. Scout Car'ın ve zırhlı araçların güzel yanı içindeki elemanların Suppress yememesi. Yani bir Scout Car ile HMGye nanik çekip arkasına geçerek flamer ile çatır çatır yiyebiliriz. Flamer, yine bina içine saklanan piyade/HMG için de birebir çözüm.
Bir mühendis daha çağırıp 2. binayı kurabiliriz. Bu arada gidişata göre 1 Conscript daha veya 1 Scout Car daha gelebilir. 2. binadan ZIS-3 AT Gun çıkarıp ne olur ne olmaz diye bir köşede tutuyorum. Oyun dengeli gidiyorsa 1 Mortar atabilirim. Sovyet HMGsi çok az alan görüyor o yüzden pek sevmiyorum. Şimdi 3. binayı kurana ve T-34 çıkana kadar bekleyebiliriz. Burada artık ne doktrin seçtiysek onun faydalarını görebilriz, Guards Rifle veya Shock Troop çağırabiliriz. Scout Car içindeki flamer ile adamın HMGsini yeme, diğer çocuklar ile geri kalanları halletme oyunundan sonra T-34 geldi mi rahatlıyoruz. Ana binadan Conscript'e AT Grenade upgrade çok işe yarıyor. Alman hafif zırhlıları bundan bir tane yediler mi cacık oluyor, gerisini ZIS-3 veya T-34 halledebilir. T-34 kafa kafaya Panzer IV ile girişemese de, P4'den daha ucuz ve ZIS-3 + AT Grenade yardımıyla gayet Panzeri dövebiliriz.
WermachtAlman yeni binalar kurabilmek için ana binayı upgrade etmek zorunda. Mühendis ilk binayı kurar ve bir HMG basarız arkadaş. Sonra 2 Grenadier, üstüne bir de Mortar, evet artık ana binayı upgrade etmeye hazırız. 2 Grenadier + HMG + flamerlı mühendis güzel oynanırsa herkesi döver. Sovyet Scout Car görünürse HMGyi yedirmiyoruz, ana bina upgrade'i sonrası Grenadier'ler Panzerfaust atabiliyor, Scout Car'ı dövüp gönderiyoruz. Gücümüzü çok bölmüyoruz, Sovyet gibi kalabalık değiliz. Her yere yayılmaktansa yakın bölgelerde ilerleyelim, nereden saldırı gelirse oraya tüm gücümüzle yöneliriz.
Ana bina upgrade olunca 2. bina kurulur ve bir Pak40, bir half-track çağırılır. Aralarda yine Grenadier filan atabiliriz. Alman için biraz geç olsa da artık biz de half-track içi flamerlı mühendis+grenadier olayını yapabiliriz. Sovyet HMG arkasına sızıp half track'den inen bu ekip ortalığı duman edecektir. Pak40, hızlı bir T-34 veya T-70 gelmesine karşı bizi koruyor. Sonra yine ana bine upgrade'i ve 3. bina. Artık Panzer IV çıkarabiliriz. Bu çocuğu korursak, arada bir düşman zırhlısı filan yersek, üstüne bir tane daha Panzer IV çağırırsak olay bitmiştir.
US Forces ve Oberkommando West için sonra yazayım yoruldum
Oberkommando West, Panther'i Wermacht'dan daha önce çıkarıyor ama Panther gelene kadar daha bir piyadeye bağımlı. Jagpanzer filan var onla idare ediyoruz. US Forces yine Wermacht gibi kabaca. Bir süre dengeli dövüşüp 1-2 Sherman geldi mi olay tamam.